Het inschrijvingsattest als inwoner van de Europese Unie

  1. Waar gebeurt de aanvraag
  2. Vereiste documenten (origineel en kopie)
  3. Een voorbeeld uit de praktijk
  4. Een proef met een nieuw model
  5. Lees ook

Alle personen die meer dan 3 maanden in Spanje verblijven, moeten zich inschrijven in het Register voor Buitenlanders. Vanaf 02/04/2007 worden er geen residentiekaarten (Tarjeta de Residencia) meer afgeleverd, maar de kaarten behouden hun geldigheid tot hun vervaldag.

Het nieuwe document heeft een zeer onpraktisch formaat (A4), daarom kan u best een verkleinde fotokopie maken en het origineel thuis laten.

OPGELET: Dit attest is geen identificatiebewijs, u dient dus uw Belgische/Nederlandse identiteitskaart of paspoort bij u te hebben.

1. Waar gebeurt de aanvraag

Oficina de Extranjería in uw buurt of het plaatselijk politiecommissariaat.

2. Vereiste documenten (origineel en kopie)

  • Het aanvraagformulier EX 16 (downloaden van de webstek van de overheid)
  • Geldig paspoort of identiteitskaart
  • Een bewijs van betaling op de bank dat de taks van € 10 betaald is
  • Uw NIE nummer behalve als het uw eerste aanvraag is
    Een rechtstreekse link naar dit document staat hier: EX16

3. Een voorbeeld uit de praktijk

De betaling van 10 € moet gebeuren voordat men zich kan aanmelden en dit Modelo 790 kan men krijgen op het bewuste politie commissariaat.  Indien men een afspraak heeft dan komt men best vroeg genoeg.

Een ander probleem dat zich kan voordoen is dat als het adres op de oude residentiekaart staat niet in overeenstemming is met het huidige adres en men een tweede maal moet terug komen.

Indien men nog in het bezit is van een geldige kaart maar met een ander adres op dan kan men best op voorhand langs het commissariaat gaan of men gebruikt een formulier om zijn adres te laten wijzigen. Dit moet samen met een empadramiento, een kopie van het huidige formulier en het meldingsformulier aangetekend verzonden worden. Men gaat naar het postkantoor met de formulieren en een enveloppe en het postpersoneel vult de briefomslag. Een week later krijgt men bevestiging.

4. Een proef met een nieuw model

De Policía Nacional in de provincie Almeria gaat een nieuw model afleveren van het certificaat voor de Europese burgers die permanent in Spanje verblijven. Het betreft het “Certificado de registro para ciudadanos de la Unión Europea”.

Om het nieuw model te verkrijgen moet men een afspraak maken met de politie in Almeria of El Ejido.

Het nieuwe model heeft hetzelfde formaat (86mm x 54 mm) als het nieuwe rijbewijs of de nieuwe gezondheidskaart.

Het nieuwe formaat komt tegemoet aan de vraag van de Europese burgers die niet zo tevreden zijn met het huidige formaat A4. Het oude formaat was van gewoon papier en het was niet gemakkelijk om het op zak te hebben.

Het nieuwe formaat doet geen dienst als identiteitskaart, men moet zijn identiteitskaart of paspoort dus op zak hebben.

5. Lees ook

2 gedachtes over “Het inschrijvingsattest als inwoner van de Europese Unie”

  1. Geachte,

    Met aandacht las ik uw bovenstaand artikel.
    M´n vrouw en ikzelf, beide van belgische nationaliteit 76 jaar oud en 55 jaar gehuwd verblijven sinds 4 jaar in Tenerife als resident.
    Door een verhuis (aankoop) klopt het adres op onze residentenkaart niet meer zoals je aangeeft in paragraaf 3 in datzelfde artikel.
    Blijkbaar moeten we terug naar het politiecommisariaat. Tevens moeten we blijkbaar (opnieuw) 5300€ op de bank kunnen aantonen per persoon. Bewijs dat we enkele jaren geleden ook al hebben binnengebracht. Intussen zijn we eigenaar van een appartement, 2 auto´s, attest van onze pensioenkas waar onze inkomsten gewaarborgd zijn.
    In uw artikel is hiervan geen sprake. Heeft Tenerife andere regels dan de standaard Spaanse in dat verband ?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.