Hoe vraag ik de Spaanse gezondheidskaart (Tarjeta sanitaria) aan?

  1. Algemeen
  2. De gezondheidskaart aanvragen
  3. Online aanvraag
  4. Registratie in BDU, verkrijgen van een gezondheidskaart en initiële toewijzing van centrum en arts
  5. Aanvraag van de kaart voor een pasgeborene
  6. Kaart vernieuwen
  7. Vraag kaartverlenging aan bij gezondheidscentra
  8. Gronden voor weigering en beperkingen

1.Algemeen

Ik heb het voorbeeld van Andalusië genomen omdat elke autonome regio zijn eigen regels heeft maar ik zelf ervaring met het Andalusisch Systeem.

De gezondheidskaart is het document dat u identificeert voor het Andalusische volksgezondheidssysteem, daarom is het belangrijk dat iedereen met dekking voor de volksgezondheid en woonachtig in de autonome gemeenschap zijn eigen gezondheidskaart heeft, ongeacht hun leeftijd, inclusief jongens en meisjes en vanaf de geboorte.

Momenteel zijn er verschillende modellen in omloop en ze zijn allemaal geldig, daarom is het niet nodig om de kaart te vernieuwen om:

  • Toegang tot uw digitale medische geschiedenis te krijgen.
  • Maak gebruik van het elektronisch voorschrift voor medicijnen en haal de, door de medisch professional, voorgeschreven medicijnen direct op bij de apotheek zonder dat u een uitgeprint recept nodig heeft.
  • Identificeer jezelf in gezondheidscentra en ziekenhuizen.
  • Vergemakkelijk het werk van zorgprofessionals, aangezien de toegang tot uw klinische informatie gecentraliseerd is.
  • Maak gebruik van de diensten van het virtuele kantoor van het ministerie van Volksgezondheid en Gezinnen.

2. De gezondheidskaart aanvragen

Om uw gezondheidskaart voor de eerste keer aan te vragen, moet u naar uw gezondheidscentrum gaan en er de volgende documenten voorleggen (origineel en fotokopie):

  • ID van de aanvrager.
  • DNI van begunstigden ouder dan 14 jaar en familieboek als er een begunstigde is onder die leeftijd.
  • Erkenning van het recht op dekking van het systeem van de verzekering: document dat de toestand van verzekerde of begunstigde van een verzekerde bevestigt, uitgegeven door het Rijksinstituut voor Sociale Zekerheid.
  • Accreditatie van uw woonplaats in Andalusië door middel van het inschrijvingsbewijs.

Om bij verlies een nieuwe kaart aan te vragen, volstaat het om het aanvraagformulier in te vullen en uw identiteitsbewijs te tonen. Als de kaart beschadigd is, moet deze worden ingeleverd bij het aanvragen van een nieuwe kaart.

3. Online aanvraag

De online aanvraag van de gezondheidskaart kan alleen gedaan worden als u deze bent kwijtgeraakt, dat zij gestolen is, dat ze in beschadigde toestand is of dat u ze niet ontvangen hebt. Om dit te doen, neem toegang via de ClicSalud + om uzelf te identificeren als een geregistreerde gebruiker in het gezondheidssysteem, de reden voor uw verzoek aan te geven (verlies, diefstal, enz.) en, zodra het verzoek is bevestigd, zal een ontvangstbewijs worden weergegeven dat u kunt afprinten of digitaal kunt bewaren. De replica van uw gezondheidskaart wordt binnen een termijn van ongeveer 15 dagen per post verzonden naar het adres dat in het systeem opgenomen is.

Gezondheidskaart aanvragen bij ClicSalud +

Als u nog andere vragen heeft over de gezondheidskaart of het aanvraagproces, kunt u bellen op het telefoonnummer: 955 54 50 60.

4. Registratie in BDU, verkrijgen van een gezondheidskaart en initiële toewijzing van centrum en arts

Het voor de eerste keer aanvragen van een kaart omvat normaal gesproken het registreren van de aanvrager in de Gebruikersdatabase (BDU) en het registreren of afstemmen van het record in de database van het Sistema Nacional de Salud (SNS). In dit geval is het noodzakelijk om het aanvraagformulier (1,32 MB) in een eerstelijnscentrum voor te leggen .

Voor te leggen documenten:

  • ID van de houder.
  • ID van begunstigden ouder dan 14 jaar en familieboek als er een begunstigde is onder die leeftijd.
  • Erkenning van het recht op dekking van de volksgezondheid: document dat de toestand van de verzekerde of begunstigde van een verzekerde bewijst, afgegeven door het Rijksinstituut voor Sociale Zekerheid (INSS).
  • Accreditatie van woonplaats in Andalusië door middel van inschrijvingsbewijs

Om bij verlies een nieuwe kaart aan te vragen, volstaat het om het aanvraagformulier (1,32 MB) in te vullen en uw identiteitsbewijs te tonen. Als de kaart beschadigd is, moet deze worden afgeleverd bij het aanvragen van een nieuwe kaart.

5. Aanvraag van de kaart voor een pasgeborene

Wanneer de geboorte plaatsvindt in een ziekenhuis in Andalusië, worden de gegevens van de pasgeborene geregistreerd in de Rupyna-applicatie en rechtstreeks in de gebruikersdatabase (BDU) geladen. Vanaf dat moment krijgt de baby automatisch een kinderarts en een eerstelijnscentrum toegewezen.

Dit BDU-record moet worden aangevuld en gevalideerd met de verzekerings-gegevens en moet ook worden geregistreerd in de Base de Datos del Sistema Nacional de Salud (BD-SNS). Hiervoor is het noodzakelijk dat het Rijksinstituut voor Sociale Zekerheid de toestand van begunstigde van de vader of moeder erkent en dus registreert in BADAS (gezondheidszorgdatabank). Deze procedure kan online worden uitgevoerd, zonder dat een elektronisch certificaat nodig is op het elektronische hoofdkantoor van de sociale zekerheid of persoonlijk een afspraak hoeft te maken in een van haar kantoren.

Na deze stappen is het noodzakelijk om naar het eerstelijnscentrum te gaan , het aanvraagformulier (1,32 MB) en de volgende documenten te presenteren :

  • Identificatiedocument van de persoon die de wettelijke vertegenwoordiging van de minderjarige heeft (vader / moeder of voogd).
  • Familieboek.
  • Document dat de toestand van begunstigde van een verzekerde bevestigt, afgegeven door het Rijksinstituut voor Sociale Zekerheid (INSS).

Eenmaal in het centrum is het mogelijk om een verandering van centrum of kinderarts aan te vragen, informatie te krijgen over hun uren en diensten, enz.

Zodra het proces is voltooid, wordt de gezondheidskaart van de pasgeborene per post verzonden naar het adres dat is geregistreerd in de BDU.

6. Kaart vernieuwen

Vernieuwing online aanvragen (ClicSalud +)

Het kaartverzoek in  ClicSalud +  is gericht aan die mensen die, als gebruikers van de Andalusische gezondheidsdienst zoals vastgelegd in de gebruikersdatabase (BDU), om de een of andere reden geen fysieke kaart hebben (deze is niet op hun adres aangekomen of ze hadden de kaart maar ze is verloren of beschadigd).

Eenmaal geïdentificeerd met de beschikbare opties, zonder een digitaal certificaat of de noodzaak om het kaartnummer te kennen, wordt de procedure geopend en wordt de reden voor de verlenging van de gezondheidskaart gekozen. Voordat u de aanvraag bevestigt, is het belangrijk om het adres te controleren, aangezien de kaart per post wordt verzonden naar het adres dat in de database staat. Indien nodig kunt u informatie verkrijgen over hoe u het adres kunt bekijken en bijwerken in Overleg en wijziging van persoonlijke gegevens.

De kaarten voorafgaand aan de aanvraag worden geannuleerd en totdat u de nieuwe bij u thuis ontvangt, kunt u met uw identificatiedocument toegang krijgen tot de gezondheidsdiensten.

7. Vraag kaartverlenging aan bij gezondheidscentra

In sommige gevallen kan het handig zijn om de aanvraag in te dienen bij de eerstelijnsgezondheidszorg, bijvoorbeeld degenen die geen digitaal certificaat, DNie of Cl @ ve hebben en onlangs hun adres hebben gewijzigd. Ze moeten de adreswijziging doorgeven via het aanvraagformulier (1,32 MB)  zodat u de kaart kunt ontvangen.

8. Gronden voor weigering en beperkingen

Aan de andere kant zijn er een aantal vereisten waaraan moet worden voldaan om het verzoek te kunnen verwerken. De meest elementaire zijn:

  • dat het adres van de gebruiker in de BDU verschijnt.
  • er is meer dan een maand verstreken sinds de uitgifte van een kaart.
  • dat een eerdere kaart niet is geretourneerd vanwege mailproblemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *