- Maar wat is nu het verschil tussen deze drie?
- Certificado de Empadronamiento (gemeentelijk document)’
- NIE-nummer (document van de nationale overheid)
- Certificado de Registro como residente comunitario (document van de nationale overheid)
Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer maar in feite is het vrij simpel. Wil je officieel in Spanje komen wonen dan heb je drie documenten nodig, blijf je langer dan 3 aaneengesloten maanden maar niet langer dan 183 dagen dan zijn 2 documenten voldoende.
De drie documenten zijn Numéro de Identificación de Extranjeros (NIE), Certificado de Empadronamiento (Padrón) en het Certificado de Registro como residente comunitario (Tarjeta Residencia).
1.Maar wat is nu het verschil tussen deze drie?
Drie documenten maar toch verschillend van elkaar. Het eerste formulier is op het niveau van de gemeente en in principe het gemakkelijkst te krijgen. Maar het eigendomsbewijs van uw woning of het huurcontract zijn noodzakelijk om het document te krijgen.
Met een NIE ligt de weg open naar de aankoop van een woning of voertuig, nutsbedrijven, banken en naar de belastingdienst, Onontbeerlijk dus.
Het derde nummer, Certificado de Registro como residente comunitario (Tarjeta Residencia), is het bewijs dat men wettelijk in Spanje woonachtig is.
2. Certificado de Empadronamiento (gemeentelijk document)’
Het inschrijven of ‘empadronar’ in de Spaanse gemeente is niet ingewikkeld en is eigenlijk een hele logische stap als je in Spanje gaat wonen en het is precies hetzelfde voor Spanjaarden. ‘Empadronamiento’ is hetzelfde als registratie in het bevolkingsregister van de gemeente waar je gaat wonen of verblijven, men noemt dit ook wel de ‘padrón’.
Dit kun je heel gemakkelijk aanvragen door naar de afdeling ‘registro civil’ te gaan. Deze afdeling op het gemeentehuis is te vergelijken met onze burgerlijke stand. Deze bevindt zich meestal in het gemeentehuis (ayuntamiento) van de gemeente waar je gaat wonen of verblijven.
Als je bent ingeschreven in het bevolkingsregister krijg je een bewijs van inschrijving mee, het zogenaamde ‘certificado de empadronamiento’.
Dit document kan je nodig hebben als je overheidsdiensten wilt contacteren en er wordt bijvoorbeeld ook naar gevraagd wanneer je bepaalde documenten nodig hebt van de Nederlandse Ambassade of van de Belgische Ambassade in Spanje.
Inschrijven is belangrijk als je permanent in Spanje gaat wonen maar ook als dit niet permanent is maar tijdelijk. Dat geldt dan ook mocht je nog een adres in Nederland/België hebben. Het inschrijven bij jouw nieuwe Spaanse gemeente is slechts een formaliteit.
Toch is het inschrijven bij de gemeente niet verplicht in Spanje. Het wordt echter wel vaak door de gemeenten aangeraden en een aantal onder hen voert zelfs echte campagnes om buitenlanders aan te zetten om zich te laten inschrijven. Zo weet de gemeente wie er in de gemeente woonachtig is. Daarnaast kan de gemeente met een correct aantal inwoners de lokale voorzieningen (waar je ongetwijfeld als inwoner gebruik van gaat maken) zoals dokters, ziekenhuizen, afvalophaaldiensten, plantsoenendiensten en investeringen beter aanpassen en inschatten. De nationale overheid geeft op basis van het aantal inwoners werkingsmiddelen aan de gemeenten.
3. NIE-nummer (document van de nationale overheid)
Het ‘Numéro de Identificación de Extranjeros’ (NIE) is een nummer voor buitenlanders die in Spanje wonen of verblijven en is vaak essentieel bij alle administratieve zaken in Spanje. Het is een uniek, persoonlijk, exclusief nummer dat het Directoraat-Generaal van de Nationale Politie (Comisaría del Cuerpo Nacional de Policía) toekent aan buitenlanders.
Het NIE is te vergelijken met het Nederlandse Burger Servicenummer en het Belgische rijksregisternummer al is het niet helemaal hetzelfde. Het voordeel van het NIE nummer in Spanje is dat dit één nummer is wat overal kan gebruikt worden, van belastingzaken, bankzaken tot medische zorg.
Als je langer dan drie maanden aaneengesloten in Spanje gaat verblijven is een NIE verplicht. Maar als je eenmaal in het bezit bent van dit NIE-nummer dan is dat persoonlijke identificatienummer voor altijd geldig (vroeger moest het om de zoveel jaren vernieuwd worden). Ook als je minder dan drie maanden in Spanje verblijft en diverse zaken zoals internet, telefoon, gas, water, elektriciteit moet regelen is een NIE-nummer niet alleen nodig maar is het vooral gemakkelijk.
Het Spaanse NIF-nummer bestaat uit 8 cijfers gevolgd door een letter (dígito de control). Het buitenlandse NIE-nummer heeft als eerste een X, Y of Z gevolgd door 7 cijfers en als laatste een letter. Buitenlanders die voor 7 februari 1997 een NIE hebben aangevraagd kunnen nog een nummer hebben bestaande uit de letter X gevolgd door 8 cijfers en daarna een letter. De buitenlanders die voor 15 juli 2008 een NIE hebben aangevraagd hebben een X als eerste letter terwijl aanvragers vanaf 16 juli 2008 een Y of Z als eerste letter hebben.
Denk er aan dat het NIE geen identiteitsdocument is. De Europese burger moet bijgevolg samen met zijn of haar NIE steeds zijn of haar overeenkomstige identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) van zijn of haar land voorleggen.
4. Certificado de Registro como residente comunitario (document van de nationale overheid)
Het ‘Certificado de Registro como residente comunitario’ of ‘Certificado de Registro de Ciudadano de la Union’ wordt ook wel omschreven als de ‘tarjeta residencia’ en is het groene kaartje in het formaat van een bankpas of een A4 document. In bezit van dit document kan een EU-inwoner bevestigen dat hij/zij wettelijk in Spanje verblijft.
Maar dit document is alleen een bewijs dat een EU-inwoner in Spanje verblijft, men kan het niet gebruiken als een identiteitskaart. De identiteit en nationaliteit kunnen alleen worden bewezen door een identiteitsdocument uit het land van herkomst (geldige identiteitskaart of paspoort).
De verklaring van inschrijving bevat de persoonsgegevens, nationaliteit, adres en identificatienummer voor buitenlanders (Número de Identificación de Extranjero – NIE) van de geïnteresseerde evenals de afleverdatum. Het document heeft géén vervaldatum meer.
Als je als inwoner van een ander EU-land voor een periode van 3 maanden of langer in Spanje gaat wonen is het verplicht om je bij de ‘Oficina de Extranjeros’ in de provincie waar je woonachtig bent of bij de ‘Comisaría de Policía’ in te schrijven in het ‘Registro Central de Extranjeros’.
Na aanvraag en goedkeuring ontvang je een groen papier op A4 formaat wat sinds enkele jaren afgescheurd wordt tot een klein kartonnen kaartje van het formaat van een bankpas. Het is verstandig dat kaartje te laten plastificeren zodat het niet kapot kan gaan. Soms hoor je wel eens zeggen dat het verboden is om dit kaartje te plastificeren maar de meeste mensen doen het wel. Dat papiertje trekt dan wel heel erg op de vroegere tarjeta de residencia.
Vroeger kreeg men een net blauw plastic kaartje met daarop ook een vingerafdruk waarna dit document in de meeste gevallen ook gebruikt kon worden als identiteitsdocument. Waarom dat is aangepast naar een nutteloos groen kartonnen papiertje is mij volstrekt onduidelijk.
Oficina de Extranjeros’ in de provincie waar je woonachtig bent of bij de ‘Comisaría de Policía’ in te schrijven in het ‘Registro Central de Extranjeros’. Roger: waar is dat in Pulpi of Almeria?
Men moet naar Almeria, Calle Marruecos, 1, 04009 Almería. Telefoon 950759310. Afspraak maken doe je hierna https://sede.administracionespublicas.gob.es/icpplus/index.html
Bedankt voor de nuttige informatie.