Wie betaald de herstellingen aan een huurwoning?

Verwarmingsketels en boilers die defect gaan in huurwoningen zijn de meest voorkomende problemen waar zowel huurders als eigenaars liever niet mee omgaan. De herstelingen kunnen, vooral tijdens de wintermaanden, hoofdpijn veroorzaken. Dus, wie is verantwoordelijk voor het betalen van de herstelling?

Het is duidelijk dat ketels en kachels essentiële elementen zijn die ervoor zorgen dat een huis bewoonbaar is. Maar soms, bij het huren, weten veel huurders niet wie geacht wordt te betalen voor deze reparaties.

Als we kijken naar de Spaanse wetgeving, bepaalt artikel 21 van de huurwetgeving dat de eigenaar alle nodige reparaties moet (laten) uitvoeren om het huis in bewoonbare toestand te houden. De uitzondering is wanneer het defect wordt veroorzaakt door de huurder, die ook zorgt voor eventuele kleine reparaties als gevolg van slijtage in het huis.

Het probleem doet zich voor wanneer er een storing optreedt en niemand zijn verantwoordelijkheid wil nemen. De eerste stap is om erachter te komen waardoor het betreffende toestel defect is gegaan. De schade kan worden veroorzaakt door verkeerd gebruik door de huurder of de ketel kan oud zijn en moet vervangen worden .

Om de oorzaak te achterhalen zal de tussenkomst van een technicus cruciaal zijn. Na inspectie van de ketel geeft een technicus een rapport met de oorzaak en een reparatiebudget. In sommige gevallen is een reparatie niet mogelijk en zal de technicus erkennen dat een vervanging noodzakelijk is.

Zodra het rapport is afgeleverd is het gemakkelijker om te bepalen wie moet betalen. Het valt op de eigenaar als er een defect is ontstaan tijdens de installatie of vanwege de ouderdom van het apparaat. De huurder wordt aansprakelijk gesteld wanneer het defect te wijten is aan misbruik van het apparaat, dat vrijwillig of onopzettelijk is veroorzaakt.

In geval van een storing in de huuraccommodatie, moet de eigenaar de technicus bellen. Als een verhuurder geen actie onderneemt dan kan de huurder zelf de technicus bellen.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat, als een huurder een storing ontdekt en de verhuurder niet onmiddellijk op de hoogte stelt, de huurder verantwoordelijk zal worden gehouden voor het defect.

Een ander punt om in gedachten te houden is dat als een schriftelijke reparatiemelding door de verhuurder wordt genegeerd, de huurder de reparaties kan uitvoeren en vervolgens het geld kan claimen dat de herstelling hem gekost heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *